Sonntag, 6. Juni 2010

Bicicliști, semnalizați-vă intențiile în trafic!

Încep cu o fotografie care spune de fapt totul ....


Este un act de teribilism și o falsă iluzie a se pleca de la premiza că siguranța biciclistului în trafic se datorează unui scenariu de tip Agentul 007. Este absolut necesară cunoașterea și aplicarea legislației, respectiv a Codului Rutier și mai ales antrenarea atenției distributive, preîntâmpinarea anumitor manevre ale celorlalți implicați în trafic, observarea grupurilor de pietoni aflați pe trotuare în dreptul semafoarelor sau a zebrelor.
Se promovează foarte puternic utilizarea bicicletei în trafic. Foarte bine și frumos. Se acordă însă prea puțină atenție educației preventive și a focusării pe anumite condiții ce ar trebui îndeplinite înainte să ieși cu bicicleta din propria curte sau din parc și a te avânta în trafic. Mai ales în traficul bucureștean și probabil al tuturor marilor orașe sufocate de mașini - mă refer la România -.

Trebuie să acceptăm faptul că nu oricine poate face acest ”sport”. Eu l-as denumi o variantă de sport extrem pe segmentul de urban, dar pe urmă mi s-ar reproșa că prea sperii și împiedic promovarea pedalatului, ceea ce este departe de adevăr. Nu sunt maniacă, nu sunt obsedată de bicicletă, nu acord un respect superior cuiva care se deplasează exclusiv cu bicicleta în drumurile cotidiene. Sunt un utilizator și un observator al fenomenului și am renunțat la mașină în favoarea bicicletei pentru că a circula cu mașina în București mi se pare sinucidere lentă .... a nervilor, a vocabularului și mai ales a timpului liber pe care îl gestionez mult mai favorabil mie. Riscurile implicate de cele două mijloace de transport nu sunt demne de a fi menționate într-o paralelă.

Pentru a circula în mai mare siguranță în trafic, pe bicicletă, ai nevoie de o anumită condiție fizică. Cei care practică diverse alte activități sportive (mersul pe munte, alergatul, tenisul etc.) dispun de o condiție fizică deja formată, o bază excelentă pentru formarea condiției fizice specifice biciclistului. Condiția fizică se câștigă și se menține doar prin exercițiu fizic. O să spuneți că exagerez. Dar gândiți-vă că aveți o situație neașteptată în care aveți nevoie de o mărire instantă a vitezei, de o schimbare bruscă de direcție, deci de anumite reflexe pe care le aveți datorită unui antrenament anterior. Sau gândiți-vă că pedalați pe carosabil și urmează o urcare în rampă și nu aveți spațiul necesar să vă dați jos de pe bicicletă, deci trebuie să aveți mușchii și plămânii antrenați pentru a urca dealul. Altfel ce faceți? Nu uitați: în stânga voastră este fluxul de mașini, în urmă poate fi un alt biciclist care vine, trotuarul este poate prea înalt sau tocmai acolo este o mașină parcată ... deci trebuie să puteți continua fără incidente.
Fiecare care iese cu bicicleta în trafic trebuie să se gândească și să ia în calcul propriile probleme de sănătate sau lipsă de condiție fizică, mă refer la persoane care pot avea probleme de respirație, cardiace, care pot cântări peste media permisă raportat la înălțimea lor etc.

Începătorilor nu le recomand distanțe prea lungi de la început. E nevoie de timp și exercițiu zilnic pentru a intra cu adevărat în ritmul specific traficului, pentru a-ți dezvolta atenția distributivă și a-ți modela reflexele în mod corespunzător.

În afară de condiția fizică este nevoie de o îndemânare specifică în manevrarea bicicletei, astfel încât să poți face față diverselor obstacole de gen borduri, gropi, fisuri, linii de tramvai, pietre mai mari, animale rătăcite, mingii aruncate de copii și care apar pe carosabil când nu te gândești, opriri bruște ale altui biciclist din față, deschideri bruște de portiere, depășiri din partea unor șoferi (idioți) care te depășesc și o iau apoi la dreapta fără să semnalizeze în vreun fel (!!!) etc. Aici totul se întâmplă la secundă! Este secunda care contează!

Recomand, de asemenea, respectarea regulilor de circulație, chiar dacă ceilalți nu o fac!
Purtarea căștii de protecție.
Întreținerea și verificarea constantă a bicicletei.
Dotarea pe timp de luminozitate scăzută (ceață, ploaie, seară, noapte) cu tot ce te face vizibil celorlați (reflectorizante, ochi de pisică față/spate, lanternă față).

Când mergeți pe trotuare micșorați relevant viteza, nu vă bazați că dacă claxonați sau țipați la pietoni aceștia vă vor elibera vouă calea. Unii pur și simplu nu vor, alții vorbesc la telefonul mobil sau ascultă muzică, alții nu iși dau seama că ați putea trece pe acolo, chiar dacă sunteți pe o pistă de biciclete. Nu există încă această educație și voi nu o veți putea impune cu claxonul sau înjurând.

Întâlnirile mai puțin plăcute cu câinii vagabonzi trebuie și ele luate în calcul. E vital să nu te sperii de nimic atunci când pedalezi, căci ai putea să iți pierzi echilibrul și de aici apar tot felul de situații grave pentru tine și ceilalți.

(va urma)

Un alt fel de material --->  a i c i 
..... căci până a ajunge la nivelul futurist din imagine, 
mai sunt ceva ani lumină de parcurs ..... nu doar în România.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen