Samstag, 12. März 2011

Tibetul secret - moriștile

Kar-gyu gompa: “In fata intrarii se afla o fantana la care se adapa animalele. (….) universal  budist e alcatuit din “fiinte vii”si nimic nu separa in mod categoric lumea animal de lumea umana.
Cu totii suntem sortiti unei salvari finale, toti sunt niste posibili sfinti. Animalul este pur si simplu o fiinta mai limitata fata de om, o constiinta mai putin individualizata si care nu e preocupata decat de necesitatile elementare si abrutizante ale hranei, somnului si reproducerii; scanteia insa, esenta, care astazi e adormita intr-un bou sau un catâr, va straluci maine intr-un om sau va deveni lumina cosmic intr-un Buddha. Povestea lumii este deci in mod fundamental optimista; in final nu se face o distinctie intre alesi si respinsi, si cu atat mai putin nu exista o predestinare calvinista. Sau mai degraba o predestinare exista, desigur, in sensul ca la sfarsitul lumii, dupa fluvii de milenii, orice fiinta va fi iluminata, va fi un Buddha si se va dizolva in tot.


 
Apa fântânii învârte, prin curgerea ei, o moară a rugăciunilor, iar aceasta atinge la fiecare rotatie un clopotel cu sunet înalt și vesel. Moara propriu-zisa e alcatuita dintr-un cilindru inalt de jumatate de metru, acoperit cu pânză, pe care sunt pictate in aur litere sanscrite. Înăuntru se afla nenumarate benzi de hartie strans impaturite cu mii de formule imprimate prin xilografie. Formula mai comuna este cea bine cunoscuta: Om Mani Padme Hum, care de obicei se traduce prin: Om (te salut!), Mani (o giuvaer), Padme (in floare de lotus), Hum (te salut!). Giuvaerul, conform interpretarii comune ar fi Chenrezi, adica Dalai Lama. E ca si cum formula ar fi repetata cu adevarat la fiecare rotatie a cilindrului, cu voce tare, de atatea ori de cate ori e scrisa acolo.

Deoarece moara lucreaza prin forta hidraulica 24 din 24 de ore, putem calcula cate rugaciuni mici “sunt spuse” intr-o luna sau intr-un an.
Peste tot in Tibet se gasesc aplicatii ingenioase ale unei astfel de industrii de rugaciuni. Inainte de a râde trebuie sa o consideram drept o manifestare minora, populara a lamaismului: orice religie, pentru a patrunde profund in randurile barbatilor si ale femeilor mai putin obisnuiti sa reflecteze si sa critice, are in mod necesar asemenea aspecte.  Vom incerca sa judecam catolicismul dupa rugaciunea adresata de tanara femeie Sfantului Anton pentru a-i gasi acul ratacit?”
 (se va completa cu informatii)


Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen