Donnerstag, 2. August 2012

Sportul românesc și (lipsa) managementului


Un articol scris de Andrei Militaru în „Sport Revolution” din iunie 2012, nr. 28:

Imaginea idilică a sportului românesc, spulberată de o realitate crudă

Medaliile recent câştigate de kaiacişti, de scrimeri, de gimnaşti, de practicanţii tenisului de masă sau arte marţiale la diverse competiţii internaţionale, fie ele Campionate Europene sau Mondiale, lasă impresia că sportul românesc merge ca pe roate. Sportivii muncesc şi roadele muncii lor se văd. Şi e clar, pentru noi toţi, că eforturile pe car ei le depun pentru a atinge marea performanţă sunt titanice.
Însă rezultatele ar fi mult mai strălucitoare dacă aceşti sportivi, care trudesc din greu şi pentru imaginea ţării, care îşi petrec tinereţea în sălile de antrenament, ar primi o susţinere necondiţionată din partea federaţiilor de profil, dacă ar fi sprijiniţi, fără a li se băga beţe în roate, aşa cum se întâmplă uneori.
O mare hibă a fenomenului sportiv din România este managementul deficitar. Sunt puţine instituţii care se pot lăuda cu un management competitiv şi eficient, ale cărui acţiuni să-i ajute pe sportivi în orice împrejurare. De cele mai multe ori, ne lovim de un management rigid, inadecvat, care preferă să nu fie deranjat de curioşi. „Ştiu ce am de făcut, nu trebuie să dau socoteală nimănui!”. Întâlnim foarte des astfel de abordări în instituţiile sportive din România, semn că ignoranţa şi neruşinarea au atins cote alarmante. Cu alte cuvinte, celor interesaţi să afle informaţii de interes public li se dă cu flit sau, în cel mai fericit caz, informaţii incomplete.
Nu ar fi nicio problemă dacă astfel de instituţii ar fi private, dacă ar avea propriile surse de finanţare, dar când activitatea lor se bazează pe banii primiţi de la stat, atunci nu putem rămâne indiferenţi şi este de datoria noastră, celor care ne pasă de soarta sportului, să tragem semnale de alarmă. Nu putem fi de acord cu indolenţa afişată de unii dintre cei aleşi să fie manageri în sportul din România, care nu vor altceva decât să fie lăsaţi în plata Domnului. E adevărat, performanţele obţinute de unii sportivi sunt demne de toată lauda, dar vrem ca totul să fie transparent şi toţi să aibă parte de tratament egal. Nu e suficient ca ei să fie sprijiniţi doar la nivel declarativ, vrem ca managementul sportiv să fie realizat cu profesionalism, să-i ajute pe sportivi într-un mod activ.
O altă problemă dureroasă a sportului românesc este slaba promovare. Cu asemenea campioni, e greu de imaginat cum multe federaţii sau cluburi sportive nu reuşesc să-şi vândă imaginea, să atragă sponsori. În acest sens, marketingul încă este un termen necunoscut pentru o bună parte din instituţiile sportive ale României sau sunt îndeajuns de mulţumiţi de venituri, încât nu-i mai interesează surplusul.
Noi, cei de la SPORT REVOLUTION, ne dorim ca sportul românesc să se remarce în afara graniţelor ţării prin performanţele sportivilor noştri şi, totodată, reîntorşi cu medaliile, în sacoşe de data asta, să fie respectaţi şi remuneraţi la adevărata valoare. Dar vrem ca în spatele acestor performanţe să se regăsească nu doar talentul nativ şi munca asiduă ale sportivilor, ci şi susţinerea deplină a federaţiilor sportive din România. Acesta este doar un deziderat, care, dacă se va îndeplini, vom avea un popor sănătos, iar imaginea României ar avea doar de câştigat. Şi primul pas în acest sens poate fi făcut imediat, deoarece Jocurile Olimpice de la Londra bat la uşă.”
N.B. „Sport Revolution” este o publicaţie lunară de opinie şi analiză sportivă. 
Am luat legătura cu autorul articolului și pare încântat de ideea extinderii pe zona sportului dinspre interesanta lume a sportivilor / organizatorilor amatori.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen