Dar să începem cu începutul, într-o țară unde Codul Rutier este oricum mai mult simbolic:
Mă refer la iarna ASTA, nu la iarna din calendar care, cel puțin până pe 20 ianuarie, a fost de fapt primăvară foarte uscată. Mă refer la condiții de iarnă reale, cu multă zăpadă, gheață, ninsoare, polei. Și, respectând proximitatea geografică, mă refer la un oraș mare, sugrumat de mașini și oameni care pur și simplu nu vor să renunțe să meargă 5 sau 10 km până la servici, fără mașinuța lor (!): București. Trăim în imperiul mașinilor, au ajuns să ne conducă viața, gesturile, intențiile, programul, drumul pe care pășim, programările, absolut tot! Sclavie plăcută!
Art. 161. – (1) Se interzice conducătorilor de biciclete sau mopede:
(...)
m) să circule atunci când partea carosabilă este acoperită cu polei, gheaţă sau zăpadă.
Mă refer la iarna ASTA, nu la iarna din calendar care, cel puțin până pe 20 ianuarie, a fost de fapt primăvară foarte uscată. Mă refer la condiții de iarnă reale, cu multă zăpadă, gheață, ninsoare, polei. Și, respectând proximitatea geografică, mă refer la un oraș mare, sugrumat de mașini și oameni care pur și simplu nu vor să renunțe să meargă 5 sau 10 km până la servici, fără mașinuța lor (!): București. Trăim în imperiul mașinilor, au ajuns să ne conducă viața, gesturile, intențiile, programul, drumul pe care pășim, programările, absolut tot! Sclavie plăcută!
Citesc pe internet, în ultimele două săptămâni, tot felul de remarci dinspre zona teribilismului infantil abordat cu mult curaj de unii: ”Bikerii adevărați nu se dau în lături, pedalează pe orice vreme!” - text editat lângă un biciclist ce rula pe carosabilul înghețat, undeva, în timp ce o mașină îl ocolea.
Poza e luată în Nordul Norvegiei, ianuarie 2012. Nici măcar aici biciclistul nu intră pe carosabil, unde este traficul de mașini, se vede destul de clar în poză. Iar dacă intră, este pentru că acolo există educația, legislația și pregătirea tuturor pentru acest lucru. Podul care desparte Insula Tromso de partea continentală permite accesul bicicliștilor pe o singură parte a lui, nu pe ambele. Și acest lucru este respectat cu sfințenie de bicicliști. Pe partea pietonală unde pot circula și bicicliștii, pietonii acordă mare atenție bicicliștilor. Suprafața e înghețată și aceștia trec în viteză, tocmai pentru că știu că pe acolo ei au voie să circule.
Despre ce vorbim aici? Că vrem să demonstrăm cum rezistăm la ger? Că avem o bicicletă meseriașă? Că promovăm o viață sănătoasă? Că facem în ciudă șoferilor? Că avem ce posta pe Facebook, ce șmecheri am fost noi azi, la minus 30 de grade am mers cu bicicleta, vaaaai!!! Mare brânză, te îmbraci bine și pedalezi, care e chestia? Ah, dacă ieși nud, atunci vorbim altfel :-)) Dar nu în trafic (!)
Din punctul meu de vedere - merg zilnic cu bicicleta și a devenit mijlocul meu de transport către locul de muncă, invariabil, pe orice vreme, de doi ani. Doar pe vremea asta nu și voi explica imediat în baza cărui raționament -, a ieși în condițiile prezente cu bicicleta în trafic este o reală:
- atitudine de bravadă, neargumentată,
- lipsă acută de responsabilitate față de persoana ta și a celorlați participanți la trafic,
- vitejie prost înțeleasă,
- semi-inconștiență.
Dacă de viața ta nu îți pasă, ce vină au ceilalți?
Ce vină are un șofer dacă îi derapează mașina taman în tine?
Ce vină are un pieton sau un animal dacă tu nu poți frâna din timp și calci peste el?
Sau ce vină are posesorul mașinii parcate pe dreapta, dacă tu nu poți trece cu bine peste un șleau format sau un obstacol din gheață și atunci intri în mașina lui, avariind-o?
Sau șoferul care vine din spate și nu are timp să reacționeze la căzătura ta datorată unei alunecări la care nici nu te-ai fi gândit, pentru că drumul e plin de ”bube” înghețate și tu faci un fel de schi alpin pe două roți printre ele, ignorând faptul că de fapt ești pe carosabil și ești în trafic?
Ce vină are un șofer dacă îi derapează mașina taman în tine?
Ce vină are un pieton sau un animal dacă tu nu poți frâna din timp și calci peste el?
Sau ce vină are posesorul mașinii parcate pe dreapta, dacă tu nu poți trece cu bine peste un șleau format sau un obstacol din gheață și atunci intri în mașina lui, avariind-o?
Sau șoferul care vine din spate și nu are timp să reacționeze la căzătura ta datorată unei alunecări la care nici nu te-ai fi gândit, pentru că drumul e plin de ”bube” înghețate și tu faci un fel de schi alpin pe două roți printre ele, ignorând faptul că de fapt ești pe carosabil și ești în trafic?
Ca să nu mai pomenesc de ”dăștepții” care mai circulă și pe întuneric complet ”nesemaforizați”. de citit și aici, CLICK
Nu mai faceți comparații cu ceea ce se întâmplă în Norvegia sau Germania sau mai știu eu unde, unde bicicliștii circulă iarna. AICI E ROMÂNIA și nu are nici o legătură cu restul Europei, din prea multe puncte de vedere. Nici dacă, prin absurd, de mâine am avea întreaga infrastructură necesară bicicliștilor - utopic punând problema, desigur -, nici atunci lucrurile nu ar funcționa. Pentru că nu există încă educația și mentalitatea necesare. Nu există ele nici vara, d-apăi iarna, în condiții de genul acesta!!
Eu citisem în Codul Rutier - o să caut articolul și-l voi cita aici, ca să nu mă mai contrazic în gol am găsit între timp, e postat sus, art. 161 - o stipulare foarte clară legată de accesul bicicliștilor pe timp de iarnă, în trafic. Era interzis. Dacă vrem să fim respectați, trebuie să respectăm. Dacă tot timpul ne lovim de întrebarea eternă ”cine mai întâi?”, nu se va ajunge nicăieri, în vecii vecilor. (Asta așa, pe lângă faptul că în RO oricum nu se va ajunge nicăieri, niciodată .... :-), decât așa, în mici nișe comunitare).
Fiți niște nebuni frumoși, pe două roți, iarna, pe gheață, ninsoare, viscol sau polei, fiți oriunde, dar NU în trafic!
Câți dintre voi, care ignorați o conduită civică normală, aveți bicicletele pregătite cu astfel de anvelope oare? Asta așa, ca să veniți să spuneți că da, domne, sunteți pregătiți și din acest punct de vedere nu periclitați bunul și/sau viața/sănătatea nimănui.
Eu personal am considerat că în condițiile prezente de trafic și carosabil este mai corect față de toată lumea să renunț la bicicletă pentru vreo lună de zile. Așa că, fie alerg, fie mă reacomodez cu viața subterană .... că de ales, avem de unde să alegem, de asta nu ne putem plânge. Și aici o istorioară despre cum mă împrietenesc cu metroul, în drum spre servici :-)
Fiți niște nebuni frumoși, pe două roți, iarna, pe gheață, ninsoare, viscol sau polei, fiți oriunde, dar NU în trafic! Fiți prin parcuri, pe munți, pe drumuri paralele, dacă găsiți drumuri paralele libere de mașini și pietoni, în București (!!)
24.02.2012
Mi-a scris unul, printre altele, că el nu ține cont, că el e sigur pe abilitățile lui, că a mers 50 sau 500 de mii de km la viața lui, că are biklă bună, așa că se bagă în trafic indiferent ce. Și că într-o țară civilizată nu se interzice mai nimic ....
Vai de steaua celor ca el, care nu prea înțeleg nimic și tot blă-blăiesc despre țări civilizate, fără să înțeleagă exact ce au în imediata lor proximitate și de ce lucrurile stau așa cum stau în românia! Deci hai să călcăm legile în picioare, că oricum legile din românia sunt de căcat. Hai să călcăm munca în picioare, că nu d-aia ne-am născut. Hai să rezumăm absolut totul doar la propria noastră persoană și propriul interes imediat. După noi, potopul! Nu, e clar că n-ai cu cine. El nu a înțeles nimic din mesajul acestui material. Păi cum să înțeleagă ceva o generație fără valori și principii sănătoase? E imposibil.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen