Sursă text: ”Tibetul secret” - Fosco Maraini (călătoria din 1937)
Fotografiile îmi aparțin, le-am făcut pe trasee, în 2008/2009 și 2010/2011.
Fotografiile îmi aparțin, le-am făcut pe trasee, în 2008/2009 și 2010/2011.
Mong, aprox. 3.900 m, dinspre Phortse Thanga spre Khumjung, Everest Area
”Ceva mai sus de mânăstire se află niște chortens, care conferă un aspect atât de tipic tibetan locului. Se numesc chortens acele turnulețe, popice groase de zidărie, înalte de doi până la cincisprezece metri, caracteristice pentru Tibet, dupa cum torii e caracteristic în Japonia sau marele crucifix pentru multe văi din Alpi. Toate trei aceste elemente au o origine religioasă și o semnificație poetică foarte accentuate. Toate trei, atât de micuțe față de maiestatea naturii sunt de ajuns pentru a crea o atmosferă și a trasa un cadru, binecuvântând întregul peisaj.Annapurna Area, undeva pe la 4.000 m, Chamje / Pisang - pe undeva pe-acolo
La răspantia unei cărări, crucifixul dă un sens munților și îi situează în istorie. Sunt frumoșii Alpi ai Europei creștine. El ne vorbește despre o viziune asupra lumii și amintește drama cosmică cu care s-a hrănit occidentul de două milenii: Dumnezeu creator al lumii și omul care se revoltă și cade; Dumnezeu își sacrifică fiul și se sacrifică în fiu pentru a mântui pe cel creat prin durere.pare foarte stravechi, pe dealurile dintre Khumjung și Syangboche
(…) chortenul însuflețește un întreg povârniș muntos, un loc ascuns între stânci, o întindere de la baza ghețarilor bătuți de vânturi puternice. În mod excepțional, un chorten poate adăposti grupul unui lama venerat, uneori acolo se afla cenusa si oase, dar de obicei se gasesc imagini sacre sau texte. Pentru tibetanul care, aflat pe drumuri, trece pe langa una din aceste constructii – trebuie intotdeauna depasite pe partea stanga a lor -, ea este simbolul credintei insasi. Ii aminteste de o alta drama cosmic mareata, atat de diferita de cea crestina: drama miilor de finite care, prin ciclul nasterilor, pe fluvial chinuitor si obositor al vietilor si mortilor, tind – mai intai bajbaind in intuneric, apoi mai constiente – spre iluminare, spre starea buddista. Chortenul este inainte de toate un symbol; el umple valea de soare, asa cum prezenta persoanei iubite ilumineaza spiritual o casa.La iesirea din Khumjung spre Namche Bazaar, drumul cel nou
In Tibet se gasesc chortene de toate varstele. Unele noi, albe de varul proaspat si altele vechi, paraginite, roase si rasucite de scurgerea secolelor. Un chorten vechi, cu piatra macinata de vantul care se pierde in departarea muntilor caramizii, galbui, inrositi, pana joss pre albastrul zapezilor stralucitoare ca diamantul, e de o poezie nespusa. In aceste vai himalayene, chortenele au o gratie deosebita fata de cele din podisurile cu clima arida, pe masura ce timpul trece, sunt acoperite de ierburi si flori. Adeseori printre pietre prinde radacini un arbust. Devin astfel niste obiecte pur romantic, demne de un Piranesi Asiatic, cu o usoara nota de tristete care nu lipseste niciodata atunci cand opera omului este din nou inglobata in tacerea naturii.in drum spre Tengboche, dinspre Namche Bazaar
Dar ce este mai précis un chorten? In tibetana, cuvantul inseamna “receptacol al ofrandelor”, traducere din sanscrita a dhatu-garbha (care se transforma in dagaba, de la care deriva “pagoda”noastra!) Originea lui deci, ca a mai tuturor motivelor spiritual din cultura tibetana, trebuie cautata in India. Acolo, din vremuri imemoriale, era obiceiul ca trupul budistilor venerati in mod deosebit, sau o relicva importanta, sa fie ingropate in mauzolee de marmura numite stupa. In Tibet, stupa a capatat o forma mult mai lunga si cu vremea si-a fixat caracteristicile. De altfel, atat intelesul, cat si scopul s-au schimbat. Nu mai este in primul rand un mormant sau un relicvariu, ci un cenotaf. Este construit “pentru a rememora un fapt deosebit sau pentru sanatatea celui care il ridica, a rudelor sale sau chiar ca exvoto si recunostinta.” undeva deasupra Khumjung, Everest Area, aprox. 3.800 m
AmaDablam (dreapta), Lhotse și un pic din Everest
Nu trebuie sa uitam ca un chorten mai este si o diagrama simbolica precisa care reprezinta in mic cosmologia lamaista. Fiecare parte imagineaza unul din elementele ce compun intregul si in care se reduc trupurile la moarte. Fundamentul reprezinta pamantul, banita este apa s.a.m.d. In varf se afla doua obiecte care par a fi o coasa de luna si soarele, de fapt coasa reprezinta aerul (bolta inversata a cerului) si soarele este o flacara ce simbolizeaza spatial, eterul, elementul ultim si cel mai usor.Namche Bazaar, Everest Area, 3.440 m
Din dragostea, mai bines spus din nevoia statornica a orientalilor pentru simbolism, multe alte lucruri pot si trebuie sa fie descifrate adesea intr-un chorten. El nu este doar o ideograma elementara, ci una ezoterica, din care stiinta se revarsa in chip de mister si de ritual; ca un process tainic ce se transmite de la maestro ladiscipol, intr-un cerc restrains de privilegiati. Toate acestea presupun o fluiditate a diferitelor interpretari, dupa cum si scolile sunt diferite, dar si posibilitatea existentei unor simbolisme inca mai dificile si greu de patruns; ezotericul ezotericului, ceea ce a fost conceput de o minte (sau i s-a revelat) si doar putini adepti, cativa discipoli alesi vor afla in decursul secolelor. Asa e orientul: lumea, ca o constelatie de gradini inchise si rare, pentru elita. Elita care se hraneste cu cateva radacini sau cu un pumn de faina prajita in cupa foirmata de o calota craniana; elita acoperita de zdrente, intr-o chilie inghetata, traind in muntii plini de primejdii si prapastii intunecate.”Manang, Annapurna Area - 3.500 m
câteva cuvinte despre cartea în sine aici
informații elementare despre un alt simbol: semnul ”zwasticii”
informații elementare despre un alt simbol: semnul ”zwasticii”
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen