Dieses Blog durchsuchen

Samstag, 22. Februar 2014

Fitness vs. sănătate, aerobic și anaerobic_Dr. Philip Maffetone_ep. 3

Aici, episodul 2 -  antrenament și competiție 
Aici, episodul 1 - despre detaliile care contează - de Mark Allen
A fi fit și a fi sănătos sunt expresii care sunt folosite, pe scară largă, într-o totală confuzie, fiind considerate a însemna unul și același lucru. Nimic mai greșit!
Aerobic și anaerobic sunt doi dintre cei mai utilizați termeni în sportul de anduranță.
Metabolismul nostru este definit de un element vital: oxigenul. Așa cum știe toată lumea, oxigenul este esențial în producerea energiei. Dar nu întregul volum de energie de care dispunem se obține cu ajutorul oxigenului. Atunci când energia provine din oxigen, vorbim de aerobic. Atunci când energia nu provine din oxigen, vorbim de anaerobic.
Acestea sunt definițiile academice, nu foarte practice publicului larg. Mai bine definim aerobic și anaerobic referindu-ne la materia primă specifică fiecărui tip de energie.
*Aerobic = abilitatea corpului uman de a folosi mai multă grăsime și mai puțin zahăr (glucoză) pentru a obține energie.
*Anaerobic = abilitatea corpului uman de a folosi mai mult zahăr și mai puțină grăsime pentru a obține energie.

Sistemul aerobic
Arderea de grăsime - conversia grăsimii în energie - se produce în mușchii aerobici (denumiți uneori slow-twitch sau fibre musculare roșii), care pot funcționa bine pentru o lungă perioadă de timp (multe ore și chiar câteva zile) în cazul persoanelor foarte bine antrenate.
Mușchii aerobici au și alte funcții importante, trei dintre acestea fiind:
1. asigură suportul fizic pentru oase și articulații, ajutând la prevenirea și corecția mecanică a dezechilibrelor care pot cauza accidentări.
2. Circulația sângelui. Km întregi de vase sanguine sunt canalele de transport ale sângelui atât de necesar și de bogat în nutrienți către musculatură, aducând oxigen, vitamine, minerale, hormoni etc. și eliminând în același timp alte produse precum lactația și dioxidul de carbon.
3. Imunitatea = ajută organismul să prevină, respectiv să se refacă în urma îmbolnăvirilor și ajută la reglarea inflamațiilor.
Sistemul anaerobic este locul unde zahărul (glucoza) este transformat în energie și mușchii de aici sunt numiți de regulă fast-twitch sau fibre musculare albe. Ei deservesc activitățile de scurtă durată - cum ar fi ridicarea greutăților - și viteza specifică sprinturilor - cum ar fi probele de 100 m -. Ca urmare, se înțelege că aceste elemente sunt foarte puțin folosite în sportul de anduranță. Energia anaerobică este, de altfel, și foarte limitată - bazându-se doar pe ea, un alergător abia dacă poate finaliza o cursă de 5 km. 
În mod normal nu folosim doar aerobic sau doar anaerobic - doar grăsime sau doar zahăr -, atunci când ne antrenăm sau când concurăm. De exemplu, sistemul anaerobic dispune de doar trei minute de energie. Ca urmare, pentru a menține arderea grăsimii pentru activitatea aerobică este necesară și apelarea la zahăr. Combinarea celor două materii prime ne pune nouă la dispoziție energia necesară performanței.
Atunci când un sportiv de anduranță obosește într-o cursă, oboseala lui poate fi asociată fie 
   cu pierderea glucozei disponibile necesară să susțină conversia grăsimii în energie prin fibrele mușchilor aerobici, fie
   cu incapacitatea de a arde grăsimea destul de rapid, lucru datorat unui nivel prea scăzut de antrenament aerobic.
În funcție de antrenamentul nostru, de regimul alimentare, nivelul de stres și de starea generală de sănătate, cam 80-90% din energia totală poate deriva din arderea grăsimii din dotare. Din păcate, mult prea mulți atleți nu ard suficiente cantități de grăsime, fapt pentru care ei nu pot ajunge niciodată la potențialul maxim de care ar dispune. Ca urmare, ei trebuie să învețe cum să crească necesarul de energie prin arderea de grăsime pentru a genera anduranța optimă - acest lucru înseamnă îmbunătățirea vitezei aerobice - antrenează sistemul aerobic pentru a mări viteza.
De citit și acest material, ca informație și completare.
Aici, episodul 4 - spectrul anduranței în complexitatea sa

Keine Kommentare:

Kommentar posten

I'm WATCHing YOU!! :-)